PROGRAM NAUCZANIA
Program nauczania w Liceum Akademickim Da Vinci zakłada nauczanie j. polskiego, j. angielskiego i matematyki na poziomie poszerzonym od pierwszej klasy. Dodatkowo zajęcia te prowadzimy w grupach o zróżnicowanym poziomie zaawansowania. Opóźniamy wybór przedmiotów maturalnych, pozwalając uczniom na świadomy i bardziej dojrzały wybór. Przedmioty zdawane na maturze na poziomie rozszerzonym uczniowie wybierają od 2 klasy w 3-letnim liceum i od 3 klasy w 4-letnim liceum. Efektywność takiego układu programu potwierdzają aktualne wyniki maturalne z ubiegłego roku – gdzie nasi uczniowie osiągnęli bardzo dobre wyniki.
Analiza podstaw programowych skłania nas do innego spojrzenia na formułę profili – chcielibyśmy przeładowaną wiedzą podstawę programową uzupełnić w ramach profili kompetencjami zawodowymi, a nie kolejnymi rozszerzeniami podstawy programowej.
Przygotowaliśmy ofertę nastepujących profili:
- językowym (klasa dwujęzyczna j. angielski),
- językowym (klasa dwujęzyczna j. angielski) + Homo Artis (interdyscyplinarny program dla humanistów zakochanych w filmie i teatrze)
- STEAM (dla tych którzy lubią innowacje i doświadczenia)
- MED! (dla tych którzy wybrali już zawód związany z medycyną)
- Just leader it (dla liderów przyszłości),
- BusinessMania (biznes w internecie),
- BrainPowered (dla tych, którzy interesują się psychologią i neurobiologią).
Różni się ona od tradycyjnie oferowanych profili w liceach publicznych, ponieważ z naszych badań i obserwacji wynika, że ponad 80% absolwentów szkół podstawowych nie wie, jaki kierunek studiów wybrać lub jaki zawód chce wykonywać w przyszłości. Stąd tak wczesny wybór profilu w liceum powoduje, że wpadają oni w pułapkę wyboru, z której bardzo trudno wybrnąć pod koniec liceum.
Profile przygotowaliśmy w oparciu o wiele raportów mówiących o przyszłości rynku pracy – m.in. o raporty World Economic Forum „The 10 skills you need to thrive in the Fourth Industrial Revolution”, AKTYWNI + PRZYSZŁOŚĆ RYNKU PRACY 2017 oraz badania wykonane przez Digital Economy Lab Uniwersytetu Warszawskiego – Raport Gumtree. Ważne wskazówki znaleźliśmy także w zaleceniach Parlamentu Europejskiego w sprawie kluczowych kompetencji w procesie uczenia się przez całe życie, którymi są:
- porozumiewanie się w językach obcych,
- kompetencje matematyczne i podstawowe
- kompetencje matematyczno-techniczne,
- kompetencje informatyczne,
- umiejętność uczenia się,
- kompetencje społeczne,
- inicjatywność i przedsiębiorczość.
Profil językowy
Celem nauki w tej klasie jest nabycie przez ucznia kompetencji w zakresie sprawnego/swobodnego posługiwania się językiem angielskim na poziomie C1/C1+. Poziom ten pozwala na podjęcie studiów w języku angielskim zagranicą. W programie nauczania przewidzieliśmy siedem godzin języka angielskiego tygodniowo, na które składają się:
- Przygotowanie uczniów do uzyskania certyfikatu IELTS (International English Language Testing System). Ten najpopularniejszy na świecie test języka angielskiego otwiera drogę do studiowania na całym świecie. Jest to jedyny test oceniający znajomość języka angielskiego, uznawany przez prawie wszystkie uniwersytety. Egzamin IELTS ocenia poziom zdającego w skali od 0 do 9, gdzie 9 to poziom native speakera, i obejmuje część sprawdzającą rozumienie tekstów słuchanych i czytanych oraz pisanie i mówienie. Egzamin ma dwie formy – General English oraz Academic English. Nasi uczniowie klasy dwujęzycznej na starcie osiągają bardzo dobre wyniki z General English, a w związku z tym, że większość uniwersytetów wymaga testu Academic English, ćwiczymy uczniów w radzeniu sobie z tekstami bardziej specjalistycznymi i w pisaniu wypowiedzi opartej na materiałach źródłowych (wykresy, dane statystyczne itp.),
- Business English – poznanie słownictwa biznesowego i oswajanie uczniów z funkcjonowaniem w języku obcym w sferze zawodowej – słownictwo specjalistyczne, prezentacje biznesowe, strategie biznesowe, życie codzienne w firmie, prowadzenie rozmów telefonicznych. W ramach zajęć uczniowie zachęcani są do podejmowania staży w firmach i zbierania pierwszych doświadczeń zawodowych, które opisują w prezentacjach, na blogach i vlogach,
- Przygotowanie do egzaminu maturalnego z j. angielskiego na rozszerzonym poziomie, z możliwością zdawania matury z wybranych przedmiotów w j. angielskim,
- Nauka przedmiotów wyłącznie w języku angielskim, np. w pierwszej klasie są to historia powszechna i wiedza o kulturze.
Zajęcia poprowadzi zespół lektorów i nauczycieli Liceum Akademickiego Da Vinci.
Wykorzystywane metody nauczania: konwersatorium, debata, drama, burza mózgów, analiza SWOT, tworzenie schematów skojarzeń (mind map), metoda piramidy priorytetów, tłumaczenia ustne i pisemne oraz narzędzia e-learningowe, w tym działania na platformie eTwinning. Jednocześnie angażujemy uczniów w projekty międzynarodowe, w tym wymiany oraz finansowane ze środków Erasmus+ projekty edukacyjne.
Liczba miejsc na tym profilu jest ograniczona, a o przyjęciu decyduje wynik testu kwalifikacyjnego. Egzamin jest przygotowany przez nauczycieli i odbędzie się w formie stacjonarnej w budynku naszego Liceum w kwietniu 2025 roku.
Profil językowy + Homo Artis
Celem nauki w tej klasie jest nabycie kompetencji w zakresie sprawnego/swobodnego posługiwania się językiem angielskim na poziomie C1/C1+. Opis tego profilu w zakresie kompetencji językowych znajduje się powyżej. Wybierając ten profil będziesz mógł dodatkowo rozwijać swoje kreatywne inklinacje humanistyczne. Kandydatów na łączony profil również obowiązuje konieczność zdania testu kwalifikacyjnego z j. angielskiego.
Casablanca, Ojciec chrzestny, Chinatown, Obywatel Kane, Wszystko o Evie – to pierwsza piątka rankingu 101 Greatest Screenplays, scenariuszy filmowych, które na trwałe zapisały się w kulturze. Powstałe na ich kanwie filmy wzruszają do łez, bawią, zmuszają do refleksji, kształtują gusta. Na czym polega ich moc? Czym jest dobry scenariusz i jak go stworzyć, nie tylko po to, by nakręcić epokowy film, ale też by sporządzić dobrego TikToka, zapadające w pamięć instastory czy zakażający wszystkich wirus video viral?
Homo Artis to profil, na którym poznasz warsztat i nabędziesz wiedzę i który pozwoli Ci swobodnie poruszać się w przestrzeni kultury. Lubisz czytać, nie boisz się chwycić w rękę kamerę, piszesz, fotografujesz, cenisz dyskusję? Na tym kierunku rozwiniesz skrzydła: nauczysz się pracy z tekstem, uzyskasz przekrojową wiedzę, która da Ci swobodę w poruszaniu się po kodach kultury. Będziesz potrafić dojrzeć w działaniach artystycznych ich potencjał, bo świetnie zrozumiesz, na jakie ludzkie potrzeby, w jakim czasie i w jakich okolicznościach odpowiada sztuka.
Słowa klucze tego kierunku to „interdyscyplinarność” i „multikompetencje”. Działalność artystyczna czy aktywność w obszarze szeroko pojętej kultury dawno już wykroczyły poza wąsko definiowane „gatunki sztuk”, takie jak malarstwo czy rzeźba. Od przyszłego eksperta w tej dziedzinie wymagane będzie krytyczne myślenie, oglądanie, definiowanie czy projektowanie zjawisk z uwzględnieniem wielu punktów odniesienia. W trakcie nauki realizowane będą projekty, w których spotyka się wiele dyscyplin i aktywności; gdzie konkurują ze sobą różne systemy wartości i konteksty kulturowe. Projekty trudne do uchwycenia prostymi kluczami interpretacyjnymi.
W programie nie zabraknie literatury, filozofii i teatru: wiedza z tych przedmiotów to niezbędne wyposażenie eksperta i miłośnika kultury i sztuki.
Profil STEAM
Prezydent Barack Obama uznał edukację w zakresie nauk ścisłych, technologii, inżynierii i matematyki (STEM) jako priorytet Departamentu Edukacji. Realizacja tego projektu zakładała inwestycje ze środków federalny i prywatnych w infrastrukturę potrzebną do realizacji założeń STEM, wykształcenie ponad 100 tys. nauczycieli uczących matematyki, przedmiotów ścisłych i przyrodniczych, wspieranie studentów kierunków technicznych oraz wiele działań o charakterze promocyjnym, np. Tragi Nauki w Białym Domu. Ponad 350 uczelni wyższych podpisała deklarację zobowiązując się do wpierania STEM.
Bazując na koncepcji STEM został stworzony program profilu licealnego, w ramach którego połączone zostały jej główne założenia z treściami polskiej podstawy programowej.
STEAM jest akronimem powstałym z angielskich terminów: Science, Technology, Engineering, Art i Mathemtics. Jest autorskim programem nauczania integrującym nauki ścisłe, technologię, inżynierię, sztukę i matematykę w jedną, spójną całość. Został on przygotowanym przez nauczycieli z Liceum Akademickiego Da Vinci na bazie ich wcześniejszych doświadczeń zdobytych podczas realizacji dwóch międzynarodowych projektów edukacyjnych finansowanych z funduszy Unii Europejskiej Erasmus+: „No memorize anymore, come and play for more” oraz „A.R.T.E.M.I.S - Art, Robotics, Technology, Engineering, Maths, Information Servis”.
Program pozwala pokazać użyteczność wiedzy uzyskanej z przedmiotów akademickich w rozwiązywaniu problemów o podłożu praktycznym.
Jego celem jest rozwijanie w uczniach takich cech jak: kreatywność, pomysłowość, umiejętność krytycznego myślenia i wychodzenia poza utarte schematy. Na zajęciach uczniowie będą doskonalić umiejętność stawiania hipotez i weryfikowania ich poprzez doświadczenie. Metodą przewodnią będzie projekt badawczy, w którym integracja przedmiotów akademickich jest wstępem do rozwiązań z obszarów biotechnologii i inżynierii, a matematyka i informatyka są narzędziami ułatwiającymi analizę wyników i dochodzenie do końcowych rozwiązań.
W ramach programu przewidziano okres przygotowawczy. W tym czasie będziemy wdrażać uczniów do myślenia krytycznego, tak by swoje codzienne myślenie — czyli rozumowania, interpretacje, oceny i decyzje — poddawali refleksji i zamierzali uczynić je jak najlepszymi. Będą również poznawać różnorodne metody pracy badawczej, matematyczne podstawy interpretacji danych oraz obsługę sprzętu badawczego.
Profil MED!
Jeśli już wiesz, że swoje przyszłe życie zawodowe wiążesz z medycznymi to wybierz ten profil. Oferujemy rozszerzony program nauczania z tych dziedzin, który przygotuje Cię do studiów medycznych, biotechnologicznych, farmaceutycznych czy weterynaryjnych. Nasze zajęcia to nie tylko teoria – stawiamy na praktyczne eksperymenty, zajęcia na poznańskich wyższych uczelniach, projekty badawcze oraz wyjazdy edukacyjne.
Czego możesz oczekiwać?
Rozszerzona biologia, chemia i język angielski od pierwszej klasy – przedmioty te są fundamentem Twojej przyszłej kariery, dlatego zaczynamy ich realizację już od pierwszej klasy na poziomie rozszerzonym (nie ma możliwości zmian przedmiotów rozszerzonych w obrębie tego profilu). Zajęcia będą prowadzili doświadczeni nauczyciele w oparciu o najnowsze materiały edukacyjne.
Zdobędziesz dogłębną wiedzę na temat procesów biologicznych, chemicznych oraz nauk przyrodniczych, a dodatkowy angielski przygotuje Cię do pracy w międzynarodowym środowisku naukowym.
Język angielski będzie realizowany z podziałem na grupy według zaawansowania, co pozwoli na indywidualne dostosowanie poziomu nauki i szybki rozwój kompetencji językowych w zakresie terminologii medycznej i biotechnologicznej.
Dodatkowa matematyka
Matematyka w biotechnologii, medycynie i naukach przyrodniczych to klucz do zrozumienia złożonych danych i rozwiązywania problemów. Dzięki dodatkowej godzinie matematyki zdobędziesz umiejętności, które pozwolą Ci sprawnie rozwiązywać zadania z chemii, ale też wyróżnią Cię na studiach i w przyszłej pracy zawodowej.
Mała grupa
Zajęcia w ramach tego profilu odbywać się będą w grupach do 12 osób, co pozwala na pełne zaangażowanie, indywidualne podejście oraz intensywną interakcję z nauczycielami.
Grupa akademicka – współpraca z Uniwersytetem im. Adama Mickiewicza
Jako uczestnik profilu MED! będziesz częścią grupy akademickiej pod patronatem Wydziału Chemii UAM . Zajęcia realizowane na uczelni, uczestnictwo w wykładach, pozwoli Ci poznać akademickie środowisko i już w liceum zetknąć się z profesjonalnym laboratorium, wykładowcami oraz studentami.
Z naszym programem nie tylko zdobędziesz wiedzę, ale i umiejętności praktyczne, które pozwolą Ci pewnie wkroczyć na studia medyczne, biotechnologiczne, farmaceutyczne czy inne kierunki związane z naukami przyrodniczymi. Zdobędziesz solidne podstawy, które pomogą Ci odnaleźć się w wysoce wymagających środowiskach akademickich i zawodowych.
Liczba miejsc na tym profilu jest ograniczona, a o przyjęciu decyduje wynik egzaminu kwalifikacyjnego. Egzamin jest przygotowany przez nauczycieli i odbędzie się w formie stacjonarnej w budynku naszego Liceum w kwietniu 2025 roku.
Abyś mógł się lepiej przygotować poniżej publikujemy zagadnienia, które zostaną poruszone podczas egzaminu.
Biologia:
- Budowa komórki roślinnej i zwierzęcej
- Różnorodność biologiczna - wpływ człowieka i konieczność ochrony
- Genetyka- rola i struktura DNA, dziedziczenie jednogenowe, (pojęcia - fenotyp, genotyp, gen, allel, homo- i heterozygota, dominacja i recesywność)
- Mitoza i mejoza
- Proces ewolucji – na czym polega, dobór naturalny i sztuczny
- Przystosowanie roślin i zwierząt do życia w danych warunkach
- Cechy populacji
- Czynności życiowe organizmów
- Cechy charakterystyczne organizmów pozwalające zakwalifikować je do jednego odpowiedniego królestwa
- Hierarchiczna budowa organizmu człowieka (komórki, tkanki, narządy, układy narządów, organizm)
- Witaminy i składniki mineralne niezbędne dla człowieka - ich rola, skutki niedoboru i niewłaściwej suplementacji
Chemia:
- Budowa atomu (liczba masowa/atomowa)
- Masy atomowe i cząteczkowe
- Wyznaczanie wzoru substancji na podstawie opisu i znajomości masy cząsteczkowej
- Podstawowe tlenki i ich właściwości
- Kwasy i wodorotlenki – nazewnictwo, reakcje powstawania, reakcja zobojętniania
- Sole – nazewnictwo i metody otrzymywania
- Stężenie procentowe
- Węglowodory nasycone i nienasycone (nazewnictwo do 7 i odróżnianie)
- Kwasy karboksylowe – budowa i przykłady
- Białka - reakcje charakterystyczne
- Podział i przykłady cukrów
Just leader it
Współczesny świat wywrócił do góry nogami wiele tradycyjnych pojęć i postaw. Liderzy, mentorzy, głosy pokoleniowe, przewodnicy – te pojęcia oznaczają dziś zjawiska diametralnie różne od tych, które intuicyjnie rozpoznawaliśmy choćby dekadę temu. Zmiany te są następstwem procesów społecznych, kulturowych i gospodarczych o niewyobrażalnej dynamice. Jednak jedno wiadomo na pewno: świat dalej potrzebuje przywództwa.
Profil stworzyliśmy z myślą o nowych przywódcach, aktywistach i liderach przyszłości. Pozwoli on uczniom przyswoić wiedzę i umiejętności, które sprzyjać będą rozwojowi ich naturalnych talentów i postaw: wzmocnią ich w budowaniu relacji oraz w zarządzaniu małymi i dużymi społecznościami i ich potrzebami; nauczą rozpoznawać potrzeby i tworzyć adekwatne do nich rozwiązania; pokażą, jak skutecznie wykorzystywać szanse, jakie przynosi rozwój nowoczesnych technologii, ale także jak zmniejszać negatywne skutki ich pojawiania się.
Będziemy pracować przede wszystkim projektowo: to zawsze tworzy przestrzeń dyskusji i konfrontacji stanowisk, zmusza do szukania porozumienia i budowania sojuszy. W projektach korzystać będziemy z szerokiego spektrum wiedzy, która obejmie m.in. psychologię zachowań społecznych, sposoby zarządzania ludźmi, umiejętność rozpoznawania zjawisk w obszarze kultury, sztuki i biznesu. Uczyć będziemy sztuki debatowania, działania w sytuacjach kryzysowych, w stresie i niepewności. Wyposażymy uczniów w umiejętności niezbędne do skutecznego działania i radzenia sobie w niesprzyjających okolicznościach. Każdy z uczniów nabędzie też fundamentalną wiedzę z obszaru ekonomii, historii, prawa, socjologii i psychologii.
Program położy nacisk na praktykę – bez niej nie da się ukształtować dobrego lidera. Nasi uczniowie będą kierować projektami i zarządzać zróżnicowanymi zespołami w sytuacjach dobrostanu, kryzysu, polaryzacji, zagrożeń czy dynamicznych zmian, które wymuszają szybką adaptację do zupełnie nowych okoliczności.
Ukończenie profilu wyposaży absolwentów w narzędzia nowoczesnego i skutecznego przywództwa. Będzie też świetną przepustką do dalszych studiów w wielu dziedzinach nauk społecznych i humanistycznych.
BusinessMania
Świat cyfrowy zrewolucjonizował nasze życie, wpływając na każdy jego aspekt. Dzięki technologii mamy natychmiastowy dostęp do informacji, rozwinął się globalny handel i dostęp do wielu usług, które wspierają nas w pracy, nauce czy rozrywce. Internet i media społecznościowe umożliwiły tworzenie globalnych społeczności, skracając dystans między ludźmi. Jednocześnie to tu rodzą się fantazje młodych ludzi o życiu, karierze i sukcesie. To tu oglądają wzloty i upadki swoich idoli. Tu uczą się podstaw przedsiębiorczości, planują kariery.
Jeżeli czytasz ten konspekt i zastanawiasz się nad swoim rozwojem w cyfrowym świecie, to znaczy, że nie jesteś już żółtodziobem. Prawdopodobnie poruszasz się w necie jak ryba w wodzie: robisz rzeczy, których nie pojmują Twoi rodzice, a już na pewno dziadkowie. Jeśli jednak chcesz w pełni wykorzystać potencjał tego, co już potrafisz, myślisz o internetowej karierze czy rozwoju własnego biznesu, to przydadzą Ci się nowa perspektywa i świeże spojrzenie. Jak działają media społecznościowe, jakie są fundamenty ich sukcesu? Czym są strategie marketingowe? Jak optymalizuje się procesy? Jak powstają innowacje? Co to są trendy i jak wpływają na ludzi? Zanim zabierzesz się do tworzenia internetowego sklepu, zanim uwiedziesz miliony ludzi swoją historią, zanim zaczniesz dawać im radość i moc, musisz nabyć umiejętności, które wzmocnią Cię w drodze do sukcesu i ochronią przed pułapkami, które na Ciebie czekają.
Program BusinessMania da Ci przekrojową wiedzę i kompetencje do mądrej i efektywnej kariery w Internecie. Nauczysz się projektować na potrzeby Internetu z wykorzystaniem najnowszych technologii i programów (edycja wideo, grafika internetowa, dźwięk). Dowiesz się, jak projektować skuteczne strategie marketingu: promocji i sprzedaży produktów i usług. Nabędziesz biegłość w poruszaniu się po świecie socjalmediów, ale od strony ich twórców, a nie tylko konsumentów. Dowiesz się, jakie są granice swobody twórczej, reguły konkurencyjności, podstawowe normy prawa i ważne zasady etyczne. Nauczysz się pracować nad oceną ryzyk i szans poprzez warsztatowe symulowanie i tworzenie rozwiązań wraz z analizą ich potencjału (zapotrzebowanie rynkowe, odpowiedź na ludzkie potrzeby), niezbędnych nakładów, szacowaniem potencjalnych zysków (źródła przychodu) oraz analizą zagrożeń (co może pójść nie tak i dlaczego).
BrainPowered
Mózg to wyjątkowe dzieło sztuki. W 1899 r. przyszły noblista, Santiago Ramón y Cajal, zafascynowany badaniami szczegółów obwodów kory nowej, sporządził rysunki z jej przekrojami. Te misternie wykonane „dzieła sztuki” mogłyby stać się ozdobą ścian niejednej galerii malarstwa, choć są wyłącznie próbą uchwycenia niewielkich struktur mózgu: ciał neuronów, połączeń między komórkami, zobrazowaniem zaledwie dwuipółmilimetrowej grubości kory nowej. Czy Cajal kochał sztukę i malarstwo? Nie wiemy. Na pewno jednak był odkrywczym naukowcem, fascynatem poznania mózgu i zrozumienia mechanizmów poznawczych.
Profil BrainPowered to ścieżka edukacji dla wszystkich, którzy podzielają fascynacje Cajala. Dla wszystkich, których interesują psychologia, procesy poznawcze i neurobiologia oraz ich praktyczne wykorzystanie. Dla tych, co w centrum swoich zainteresowań stawiają człowieka.
Ten profil zadba o wszechstronny rozwój ucznia. W pierwszej klasie kładziemy nacisk na rozwój indywidualny: dowiesz się, jak skutecznie się uczyć i przyswajać wiedzę oraz pożytecznie z niej korzystać. Czym, jakimi narzędziami wspierać rozwój własnej osobowości? Jak unikać cywilizacyjnych pułapek przemęczenia, wypalenia, depresji? Druga klasa zanurzy cię w oceanie ludzi: nauczysz się pracować w zespole, budować w nim swoją pozycję. Jak umiejętnie zarządzać pracą grupy i relacjami w oparciu o analizę dynamiki zespołów? Jak wspierać innych w zespołach, gwarantując im pozytywne doświadczenia w obszarze pracy merytorycznej i komfortu psychicznego? Trzecia klasa to otwarcie drzwi do świata biznesu: dowiesz się, czym jest rynek i jak go badać, czym są ludzkie potrzeby w aspektach racjonalnych i emocjonalnych oraz jak wpływają na psychologię zakupu i sprzedaży.
Konstrukcja programu jest bardzo przemyślana. Silny nacisk położono w nim na samorozwój i samorealizację, przyswajanie umiejętności niezbędnych do radzenia sobie w sytuacjach trudnych czy kryzysowych: na budowanie fundamentów niezbędnych do przyszłej pracy w wymagającym i konkurencyjnym środowisku. Zajęcia często będą miały formę warsztatów, dotyczyć będą praktycznych problemów i wyzwań, uczyć będą pracy w grupach.
Przed absolwentami profilu BrainPowered otworzą się drzwi do wielu zawodów i aktywności, których wartość rynkowa ciągle wzrasta: doradztwa psychologicznego, psychiatrii, zarządzania ludźmi, doradztwa zawodowego.